مزامير عابد (1)



و انا بين ايديك و كأني
ميت بين ايدين مغسله
و موتي فيك يطرح حياة [1]

 بقدسك: ملكش زي ولا شبيه
و عدلك نغم برتله
لما انسكب دمع و صلاة

تفتنني[2] علشان انفطم
عن كل جهل انا عشتله
و طاعتي ليك بَر النجاة

و تصومني عن خدمة البطن
 اللي سادت
قلبي و صارت تشكله
و تفطرني على تعزياتك
في كل تنهيدة و آه

و تمد يديك يا أبو الأنوار
 و شمس البِر
بابنك و روحك تحضنني
فتنبع من يبوستي مياه.

وانظر للكون المتمخض
فاصرخلك وانا بذكر ‘ياه’[3]
واتبصرفي المجد الآتي
فاتبسم واقول ‘الله’

طموح الناس أغلال ذهب
بدل الأغلال الحديد
وانا عايش حُر ولو في سجون
عشان اسمك صارلي
تسبحة و نشيد

لي كهنوت تقديس العالم
بعلامة سر الخلود
ميرونك يتجلى على جبيني
بمجدك في تسبحة و سجود

لو حتى جوا أتون النار
و النار سبع اضعاف بتقيد
حتعبد ويا النار لجلالك
ويا خليقتك نرفعك و نزيد

و الأرض بتأن بتأديبك
و السيف يدور بدمار شديد
 و الموت بيرقص عالبيوت
رقصة أخيرة مع العديد[4]

حتنبأ بسلام من عندك
و انا واقف في الثغر شهيد
و اسجدلك و أنا برنملك
في الحرب قدوس صنديد[5]

و إن استبدت بي الخطايا
و انحنت نفسي بهموم
و إن انطَرَحت بالرذايل
و حجبت الشمس الغيوم
و اليأس ساد للدرجة أني
بوعي اقع مقدرش اقوم
 حصرخ و اثور و اغضب و اغير
و اطلب وجهك يا رحوم

و اعودك لحضنك سندي وعدك
"حعدي من ريح السموم[6]"
و أرجع و اسبَّح
و في بحرك اسْبح
مرة تاني و اجوز و اعوم
و أرجع لصبري و كهنوتي
و عهد صبغي
بروحك الحي العظيم.    




[1] المقطع مستوحى من مشهد المعمودية حيث الله يغسل الإنسان الميت و يدفنه و يخرجه من المياه مفعم بحياة جديدة
[2] الفِتنة بكسر الفاء تعني لغويًا اختبار الشيء بالنار أو تعريضه للنار.
[3] اسم من اسماء الله في العهد القديم
[4] العديد هو مزيج من النحيب على الميت مع تعديد حسناته و هي ممارسة مشهورة في صعيد مصر
[5] من وحي مزمور 24
[6] http://ar.wikipedia.org/wiki/%D8%B3%D9%85%D9%88%D9%85_%28%D8%B1%D9 %8A%D8%A7%D8%AD%29

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

الخلاص كما تشرحه التسبحة القبطية

شروحات و تأملات علي الليتورجيا (صلاة الشكر)

الأصحاح الأول من سفر التكوين ... بين العلم و الكتاب المقدس